Joogatuntien kuvaukset

ÄIJÄJOOGA?

Pidän osallistujalähtöistä äijäjoogaa, jossa otetaan huomioon kunkin osallistujan sen hetkinen kunto, notkeus, liikkuvuus ja muut rajoitteet. Tunnit etenevät nousujohteisesti. Äijäjoogaliikkeet perustuvat tavalliseen perinteiseen hatha-joogaan. Liikkeet tehdään yinjooga/pilates -tyyppisesti syvävenytyksillä.

Äijäliikkeet koostuvat lattialla seisten ja matolla maaten tehtävistä liikkeistä; venytyksistä, tasapainoasennoista, hengitysharjoituksista ja rentotumisesta. Ota mukaasi oma joogamatto, pieni käsipyyhe (selän alle) ja vesipullo sekä päälle rento, joustava asu.

NIVELJOOGA?

Niveljooga on koko kehon dynaaminen liikkuvuusharjoitus, jossa mobilisoidaan niveliä ja niissä olevia nesteitä. Niveljooga lisää nimensä mukaisesti nivelten liikkuvuutta. Kysymys ei ole lihasten ja jänteiden venyttelystä, vaikka sitäkin samalla tapahtuu. Kyse aktiivisesta ja dynaamisesta liikkuvuusharjoituksesta.

Niveljooga vaikuttaa myös keskushermostoon. Samalla keho, lihakset ja jänteet rentoutuvat. Liikkeet tehdään luonnollista liikerataa mukaillen vaivattomasti ja kivuttomasti. Nivelten liikelaajuutta lisätään harjoituksen edistyessä. Kehon liikevoiman tuottaminen paranee.

Niveljooga sopii kaikille, jotka haluavat pitää hyvää huolta omista nivelistään. Myös nivelrikkoiset voivat tulla mukaan. Harjoituksista on apua istumatyötä tekeville. Ja erityisesti liikuntaa harrastavat ja eri lajien kilpaurheilijat hyötyvät nivelten liikkuvuusharjoituksista. Niveljoogan suurempana tavoitteena on hoitaa myofaskiaalisia meridiaaneja, jotka kiinalainen lääketiede tuntee jinjing nimellä. Aluksi on tärkeää lisätä nivelten liikkuvuutta.

Liikkuvuusharjoitukset tehdään pääosin aktiivisessa seisoma-asennossa, osin makuuasennossa lattialla. Perusharjoituksen edistyessä mukaan otetaan myös lonkan ja lantionseudun alue. Mukaasi tarvitset joogamaton, juomapullon ja sopivan rennon vaatetuksen.

TAOJOOGA?

Taojooga perustuu kolmeen taolais-kiinalaiseen perusperiaatteeseen: jinjang-ajatteluun, zhangfu-sisäelinoppiin ja viiteen elementtiin. Jin ja jang ovat maailmankaikkeuden kaksi vastakkaista toisiaan täydentävää perusvoimaa. Zhang-fu kuvaa kunkin sisäelimen tehtävät ja niiden toiminnat suhteessa muihin sisäelimiin. Viiden elementin liikkeet ovat elinvoiman (chi) liikkumista elementtien välillä.

Taojooga sopii kaikille niille, jotka haluavat vaalia kehon terveyttä, edistää mielen kirkkautta ja vahvistaa elinvoiman vitaalisuutta. Keho, mieli ja elinvoima ovat saumattomassa vuorovaikutuksessa keskenään, siksi tämän kokonaisuuden harmonia on ensiarvoisen tärkeää. Myös luonnonkierron päivärytmillä ja vuodenajalla on vaikutusta ihmisen kokonaisuuden harmoniaan.

Tunneilla keskitytään taojoogan perusteisiin: kehon terveyden vaalimiseen, mielen kirkkauden edistämiseen ja elinvoiman vitaalisuuden vahvistamiseen. Teemme myös meridiaaneja tasapainottavia harjoituksia, hymymeditaatiota sekä itsehoitoharjoituksia. Tilanteen mukaan aikaa käytetään myös osallistujien kokemusten ja kysymysten avaamiseen. Taojoogassa keskitytään myös sisäelinten toimintojen harjoittamiseen.

Taojooga sopii kaikille, jotka haluavat harjoittaa kaikkia kolmea ihmisen olemuspuolta (keho, mieli ja elinvoima). Harjoitukset tehdään harjoituksesta riippuen seisten, istuen, maaten. Harjoitukset sopivat kaikille ikään ja kuntoon katsomatta. Mukaasi tarvitset joogamaton, juomapullon ja sopivan rennon vaatetuksen.

RAJAJOOGA?

Rajajooga (kuningasjooga) on joko mietiskelyä tai meditaatiota; ihan millä nimellä haluat sitä kutsua. Rajajooga tehdää joko istuen tuolilla/lattialla tai matolla selällään maaten. Tilanteen mukaan voin yhdistää rajajoogaan hathajoogaliikkeitä. Rajajooga selkeyttää mieltä ja ajattelua. Kuvaus tarkentuu vuoden 2018 puolella.

Mainokset